Marketing afiliacyjny — czym jest i jak działa?

  1. Strona Główna
  2. Marketing
  3. Szczegóły artykułu
Marketing afiliacyjny — czym jest i jak działa?

Marketing afiliacyjny — czym jest i jak działa?

Marketing afiliacyjny to forma współpracy pomiędzy Reklamodawcą a Afiliantem, a więc najczęściej osobą prowadzącą bloga, mająca na celu dostarczenie oraz wypromowanie określonych produktów lub usług stanowiących ofertę danej marki.

Można przy tym śmiało założyć, że Afiliacja to wypadkowa trendów, jakie można zaobserwować na świecie. A więc wzrostu zainteresowania konsumentów dokonywaniem zakupów online. Co przekłada się wykładniczo na rozwój rynku e-commerce. Oraz udziału sektora afiliacyjnego w pozyskiwaniu klientów przez marki korzystające z tego typu narzędzi do generowania konwersji.

Warto przy tej okazji dodać, iż marketing afiliacyjny w Polsce nie osiągnął jeszcze kulminacyjnej fazy na krzywej postępu. Co oznacza, iż mówimy o wciąż rozrastającej się gałęzi o wielkim potencjale ekspozycyjnym, którą z niewątpliwą pewnością już teraz wykorzystują firmy dobrze zorientowane w możliwościach rozwoju danej branży.

I jeśli mamy na uwadze dobro naszego e-sklepu. Tudzież szukamy pomysłu na to, jak zarabiać na blogu, dobrze będzie wiedzieć, iż marketing afiliacyjny jest tym pożądanym rozwiązaniem, które może w tym pomóc.

 

Czym jest marketing afiliacyjny i do czego służy?

Afiliacja to rodzaj porozumienia pomiędzy stronami, a więc między Afiliantem (zwanym, również Wydawcą), a Reklamodawcą, który w ramach współpracy „powierza” osobie zaangażowanej swoje produkty.

Powierza, nieprzypadkowo znajduje się w cudzysłowie, gdyż te nie zmieniają własnej lokacji. A odgrywają jedynie rolę reprezentatywną, najczęściej w postaci odnośnika URL umieszczanego przez Wydawcę na stronie internetowej, np. w specjalnie przygotowanym do tego celu artykule.

Jeśli tak przygotowany materiał trafi w czuły punkt odbiorcy, a ten zainteresuje się produktem. A więc kliknie zaimplementowany link i dokona za jego pośrednictwem zakupu – Bloger uzyska z tego tytułu prowizję.

Jak można, więc spostrzec omawiamy tu nad wyraz przystępne rozwiązanie wnoszące zestaw przypadających na obie strony korzyści.

Warto w tym miejscu dodać, iż zarówno Wydawców, jak i Reklamodawców, zazwyczaj skupiają tzw. Sieci Afiliacyjne, które biorą na siebie cały ciężar rozliczeń. A w tym kwestie techniczne oraz kooperacyjne.

 

Czym są Sieci Afiliacyjne oraz modele rozliczeń?

Sieci Afiliacyjne to platformy zapewniające odpowiednią przestrzeń oraz infrastrukturę umożliwiającą dystrybutorom produktów dostarczanie odpowiednich materiałów reklamowych, np. banerów lub grafik. Wydawcom, natomiast dają szansę pobrać wspomniany chwilę temu link referencyjny.

Link ten posiada wpięty kod trackujący pozwalający na zliczanie akcji, które zakończyły się konwersją danego typu, np. nastąpiło kliknięcie lub sprzedaż.

Ta ostatnia jest następnie rozliczana przez Reklamodawcę oraz przekazywana za pośrednictwem Sieci Afiliacyjnej w ręce Wydawcy w formie adekwatnego wynagrodzenia.

I skoro już przy nim jesteśmy, warto w tym punkcie zahaczyć o tzw. modele rozliczeń, bez których marketing afiliacyjny po prostu nie istnieje.

Modele te prezentują się następująco:

  • CPA (Cost Per Action) – rozliczenie za wykonaną akcję. Może to być, np. rejestracja w grze przeglądarkowej lub wypełnienie ankiety;
  • CPL (Cost Per Lead) – rozliczenie za kontakt. A więc pozyskanie danych osób potencjalnie zainteresowanych produktem bądź usługą;
  • CPS (Cost Per Sale) – rozliczenie za sprzedaż;
  • CPC (Cost Per Click) – rozliczenie za kliknięcie tzn. przejście ze strony odsyłającej do docelowo sprecyzowanego miejsca.

Zasadniczo możemy trafić, również na hybrydy typu CPL + CPS.
Taka wiązana oferta zapewnia Wydawcy większy komfort, gdy chodzi o możliwość uzyskania wynagrodzenia.
W danym wypadku, nawet gdyby akcja nie zakończyłaby się sprzedażą, Bloger otrzymałby wynagrodzenie za pozyskanie danych kontaktowych.

 

Dlaczego marketing afiliacyjny to doskonałe rozwiązanie, zarówno dla Reklamodawcy, jak i Blogera?

Marketing afiliacyjny to środek, który zapewnia pokrewnego kalibru korzyść obu stronom zaangażowanym we współpracę.

Warto tutaj przytoczyć, choćby przykład programu afiliacyjnego Amazona, który jako pierwszy w danej branży wprowadził do swojej oferty system zarabiania na promocji produktów skierowany do Blogerów, Influencerów, YouTuberów i wszystkich innych osób zainteresowanych danym ujęciem.

Najlepsi Wydawcy Amazona potrafią generować po kilkanaście tysięcy dolarów zysku miesięcznie. Co znajduje, również odzwierciedlenie na polskim rynku. I w żadnym razie nie jest przypadłością przypisaną wyłącznie do większych i mocniej nastawionych na konsumpcję społeczeństw.

Co oznacza, iż mówimy o nieprzeciętnie perspektywicznym przedsięwzięciu, które może przyczynić się do pozyskania satysfakcjonującego źródła dochodu, zarówno przez Reklamodawcę, jak i Blogera.

A w tym drugim przypadku przy stosunkowo niewielkim wysiłku oraz bez posiadania zawrotnego warsztatu.

Gdyż do zdobycia wiedzy o tym, jak afiliować produkty na stronie, jest dziś potrzebny wyłącznie internet i zestaw skorelowanych chęci.

Toteż, jeśli posiadasz ten konstruktywny zamiar uczynienia ze swojej witryny trampolinę pod większe zarobki, ten powiązany artykuł pokaże Ci jak to zrobić:

Jak zarobić pieniądze na blogu? Pierwsze kroki.

Zostaw swój komentarz